
I de siste ti årene har CD- og DVD- salget sunket drastisk og mange stiller spørsmålet om disse bransjene i det hele tatt kommer til å overleve. Etter at det å få tak i musikk og filmer har blitt så lett tilgjengelig via internett, og ikke minst gratis, er det flere og flere som har benyttet seg av denne muligheten.
En kjent nedlastingsside som er flittig brukt er The Pirate Bay. Her er det muligheter for å laste ned både musikk og filmer gratis, og i følge Wikipediasiden om The Pirate Bay har siden omtrent 25 millioner brukere fra hele verden. Når jeg leser slike tall, blir jeg veldig sjokkert. Ikke bare fordi det er såpas mange som bruker eller har brukt denne siden til å laste ned musikk og filmer, men også fordi jeg vet at det finnes så utrolig mange andre steder og måter man kan laste ned musikk ulovlig på nettet. Men et sentralt spørsmål musikk- og filmbransjen har stilt seg er, hvordan kan de følge med slik at de også kan få et positivt utfall som følge av denne utviklingen?
Apple startet i 2003 å tilby brukere av itunes å kjøpe enkeltsanger eller CDer via noe som ble kalt iTunes Store. Dette er et bra tiltak som er gjort for de som ikke liker å laste ned ulovlig, men som samtidig syntes det er greit å få lagt inn sangene de liker direkte inn på sine egne spillelister – med en gang.
CD- og DVD bransjen har på mange måter vært litt trege med å følge utviklingen internett har hatt. Det er de færreste som lenger drar for å kjøpe en CD eller DVD på butikken, når det er så mye lettere å enten bestille og få varen i postkassen eller gjøre det ulovlig for å få produktet nærmest på minuttet.
Hvilke tiltak må gjøres her? Skal man satse alt på å prøve å få tatt fildelerne slik at man videre kan saksøke dem, eller vil det være bedre å prøve å utvikle sine egne produkter slik at de kan bli konkurransedyktige på markedet igjen?
Ved saksøking kan det jo bli penger, men dette da kun om man lykkes veldig. Jeg tror det viktigste vil være å komme seg inn på internettmarkedet, hvor det virker som mange av bransjens potensielle kunder befinner seg.
Platekompaniet for eksempel er en av de som har klart å følge denne utviklingen ved å tilby kundene sine å kjøpe musikk online. På denne måten har Platekompaniet klart å opprettholde en relativt god omsetning.
Måten jeg har mest tro på er slik iTunes har gjort det, spørsmålet er da om andre kan klare å kapre noen av deres kunder ettersom at iTunes Store i dag er blitt en såpas etablert merkevare. Jeg tror fremtidens musikk- og filmbransje kommer til å måtte befinne seg mer via nett enn det den er nå, det er rett og slett pga at det virker som at internett har tatt over det meste. Det meste er kun et tastetrykk unna, og ettersom at folk blir latere og latere er dette som oftest den enkleste løsningen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar